Etusivu » Ajankohtaista » Ennätysmäärä avustuksia riskipitoisille Proof of Concept -hankkeille

Ennätysmäärä avustuksia riskipitoisille Proof of Concept -hankkeille

Jane ja Aatos Erkon säätiö myönsi avustuksia syyskuun kierroksella kaikkiaan 7,2 miljoonalla eurolla. Avustusten käsittely painottui lääketieteen aloille, joille myönnettiin yli 5,8 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 avustukset lääketieteisiin ovat näin ollen yhteensä noin 10,1 miljoonaa euroa.

Admin avatar

”Syyskuussa jaetut lääketieteen eri alojen avustukset jakaantuivat hyvin tasaisesti niin nuorille kuin kokeneille tutkijoille. Aiheiden joukossa on sekä perus- että soveltavaa tutkimusta, ja läpimurtopotentiaaliakin löytyy”, kuvailee säätiön asiamies Hanna-Mari Peltomäki.

Suurin myöntö, miljoonan euron jatkoavustus neljälle vuodelle tenure track -professori Mataleena Parikan johtamalle konsortiohankkeelle kuvastaa säätiön keskeisimpiä periaatteita myöntää riittävän suuria ja pitkäkestoisia avustuksia hankkeiden läpiviemiseksi. Jatkoavustuksen turvin ryhmä työskentelee lähes vuosikymmenen säätiön tukemana. Työryhmän tavoitteena on kehittää uusi hoitostrategia tuberkuloosiin, joka on merkittävä terveysuhka maailmanlaajuisesti. Uudella hoitostrategialla voidaan tappaa tehokkaasti myös vaikeahoitoiset antibioottitolerantit bakteerit, ja estää näin antibioottiresistenssin yleistymistä. Tehokas hoito myös lyhentää hoitoaikoja ja estää uusia tartuntoja.

”Ilahduttavaa oli, että vastaanotimme syyskuun kokouksen käsittelyyn kuluvan vuoden loppuun päättyvän kolmivuotisen strategiakauden kierroskohtaisen ennätysmäärän hakemuksia. Lääketieteen hakemusmäärä kasvoi viimevuotiseen verrattuna lähes kolmanneksella”, Peltomäki kertoo.

Kunnianhimoiset tavoitteet toivottuja

Säätiö myönsi lisäksi ennätysmäärän avustuksia Proof of Concept -hankkeille: 12 lääketieteen avustuksen saaneesta hankkeesta viisi oli ns. PoC-hankkeita, ja näille myönnettiin kaikkiaan 1,3 miljoonaa euroa.

PoC-hankkeiden idea on lupaava, mutta aiempia tuloksia alalta on vielä vähän. Avustuksen kesto on kaksi vuotta, ja sen aikana tavoitteena on kerätä riittävästi ratkaisevia tuloksia laajemman hankkeen pohjaksi. Jos tulokset ovat lupaavia, jatkoavustus on mahdollinen.

”Näissä hankkeissa asetetaan tavoitteet korkealle ja otetaan tietoinen riski siitä, että toivottuja tuloksia ei välttämättä saavuteta. Mutta myös epäonnistumiset vievät tiedettä eteenpäin”, selventää Peltomäki.

Musiikkitalon urut soimaan!

Musiikkitalon uudet urut ovat valmistuneet, ja soivat suurelle yleisölle 1.1.2024 alkaen. Säätiö myönsi avajaisvuoden ohjelmistokokonaisuuden toteuttamiseen 100 000 euron avustuksen.

Säätiö oli mukana mahdollistamassa urkujen toteutumista Musiikkitaloon 500 000 euron avustuksella vuonna 2017. Kulttuurille myönnettiin kierroksella liki 1,4 miljoonaa euroa neljään kohteeseen. Syyskuun kierroksen kaikki avustukset löytyvät tiedotteen liitteenä olevasta listasta.

Aivotuonti-ohjelma tuo huippututkimusta takaisin Suomeen

Kansainvälistä säätiöpäivää vietetään vuosittain 1. lokakuuta. Päivän tavoite on tuoda esille säätiöiden hyvää tekevän työn merkitystä yhteiskunnassa.

Tämän vuoden säätiöpäivän kunniaksi Suomen Lääketieteen Säätiö, Sigrid Juséliuksen Säätiö ja Jane ja Aatos Erkon säätiö julkistivat yhteisen Aivotuonti-ohjelman, joka tuo kansainvälisesti tunnustettuja suomalaisia lääketieteen huippututkijoita takaisin Suomeen.

Lisätietoja ohjelmasta ja apurahan hakemisesta voi lukea täältä.

Lisätietoja:
Hanna-Mari Peltomäki, asiamies, Jane ja Aatos Erkon säätiö
hanna-mari.peltomaki@jaes.fi, p. 044 513 1069

Tiedote PDF:nä

Myönnetyt avustukset syyskuussa 2023

Tampereen yliopisto
Antibioottitoleranssin nujertaminen tuberkuloosissa.
4 vuotta. 1 000 000,-

Immuunisuoja koronavirusinfektioissa.
3 vuotta. 760 000,-

Helsingin yliopisto
Uusi kudosspesifinen hermosoluja korjaava hoito ALS ja Parkinsonin taudin hoitoon.
3 vuotta. 700 000,-

Tampereen Oopperan ja vierailunäyttämön kehittäminen 2023–2025.
2 vuotta. 670 000,-

Turun yliopisto
Targeting antigen presentation in metastatic melanoma – mechanisms, prognostication, and therapeutic opportunities.
4 vuotta. 637 000,-

Helsingin yliopisto
Soluväliaineen merkitys rintasyövän kehityksessä.
3 vuotta. 506 000,-

Helsingin yliopisto
Genetic mechanisms underlying neuronal defects in schizophrenia.
4 vuotta. 500 000,-

Turun yliopisto
Makrofagien lipidikatabolian modulaatio ateroskleroosin aikana.
4 vuotta. 400 000,-

Helsinki Flamenco Bienal -festivaalin järjestämiseen.
2 vuotta. 385 000,-

Helsingin yliopisto
Varhaisen altistuksen jäljet epigeneettisessä muistissa: tulevaisuuden biomarkkerit kehityshäiriöiden diagnosointiin.
2 vuotta. PoC. 300 000,-

Tampereen yliopisto
Mitokondrioiden lämmöntuotanto ja sen rooli sopeutumisessa, infektiossa sekä mitokondriosairauksissa.
2 vuotta. PoC. 300 000,-

Turun yliopisto
Rinnan karsinooma in situn molekulaariset piirteet ja diagnostiset biomarkkerit.
2 vuotta. PoC. 282 000,-

Helsingin yliopisto
Astrosyyttivälitteiset mekanismit Fragile X-oireyhtymän hoidon kohteena.
2 vuotta. PoC. 254 000,-

Helsingin kamarikuoron 20-vuotisjuhlavuoden kantaesitykset.
2 vuotta. 234 000,-

Helsingin yliopisto
Macrophages with high drug-carrying capacity for autoimmune disease therapy.
2 vuotta. PoC. 200 000,-

Musiikkitalon urkujen avajaisvuoden tuotantoihin.
1 vuosi. 100 000,-

Jane ja Aatos Erkon säätiön uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat ajankohtaiset kuulumiset sähköpostiisi neljästi vuodessa.

Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tietosuojaselosteen.