Etusivu » Ajankohtaista » Jane ja Aatos Erkon säätiö jakoi syyskuussa avustuksia 13,5 miljoonaa euroa

Jane ja Aatos Erkon säätiö jakoi syyskuussa avustuksia 13,5 miljoonaa euroa

Jane ja Aatos Erkon säätiö myöntää avustuksia korkeatasoiselle tutkimukselle, taiteelle ja kulttuurille. Vuoden kolmannessa kokouksessa syyskuussa säätiön hallitus jakoi avustuksia kaikkiaan 19 tutkimusryhmälle tai hankkeelle. Avustukset painottuivat lääketieteisiin: yli 12,1 miljoonaa euroa myönnettiin 15 tutkimukselle. Viidelle kulttuuri- ja muiden alojen hankkeelle myönnettiin noin 1,4 miljoonaa euroa.

Admin avatar

Suurin avustus, 5 miljoonaa euroa, myönnettiin Turun yliopiston valtakunnalliselle PET-keskukselle uuden PET-kuvantamislaitteen hankintaan. Keskus, jota hallinnoivat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun yliopistollinen keskussairaala, on yksi maailman vanhimmista ja suurimmista alan tutkimuslaitoksista. Keskus koordinoi alan tutkimusta ja koulutusta Suomessa sekä kehittää PET-diagnostiikkaa.

PET (Positron Emission Tomography) on leikekuvausmenetelmä, joka antaa tietoa kudosten toiminnasta, elimistön aineenvaihdunnasta ja lääkeaineiden käyttäytymisestä kudoksissa. Säätiön avustus mahdollistaa ensimmäisen, koko kehon samanaikaisen PET-kuvantamisteknologian käyttöönoton Suomessa. Hankittava laite mahdollistaa jo lähitulevaisuudessa uudenlaiset tieteelliset ja diagnostiset tutkimukset.

– Koko kehon samanaikaisella PET-kuvantamisella voidaan tutkia esimerkiksi aivojen ja muiden elinten toimintoja ja vuorovaikutusta kokonaisuutena. Menetelmä antaa ainutlaatuisen keinon lukuisten systeemitason sairauksien, kuten lihavuuden, diabeteksen, tulehdus- ja verenkiertosairauksien tautimekanismien ymmärtämiseen ja hoidon vaikutusten selvittämiseen, selventää professori Juhani Knuuti Turun yliopistosta ja Turun yliopistollisesta keskussairaalasta.

– Kyseessä on erittäin poikkeuksellinen avustuspäätös Jane ja Aatos Erkon säätiöltä, sillä säätiö ei pääsääntöisesti tue laitehankintoja. PET-laitteen hankinnan tärkeyttä puoltavat sen kansallinen hyödynnettävyys sekä merkittävyys tutkimuksen ja diagnostiikan laajalle kehittämiselle. Kilpailukykyämme edistäviä investointeja ei voi eikä kannata lykätä, säätiön asiamies Hanna-Mari Peltomäki toteaa ja jatkaa: – Tutkimuksen resursointi kokonaisvaltaisesti on tällä hetkellä selkeästi riittämättömällä tasolla.

Kulttuurin avustuksista suurin, miljoona euroa, myönnettiin Tanssin talolle, joka viettää avajaisiaan 2.2.2022. Vuonna 2014 Jane ja Aatos Erkon säätiö myönsi Tanssin talon rakentamiseksi 15 miljoonaa euroa.

– Nyt myönnetty miljoonan euron avustus kohdistuu kansainvälisen ohjelmiston tuottamiseen avajaisvuosina 2022 ja 2023. Avustus tukee Tanssin talon toiminnan käynnistämistä ja kansainvälisen roolin ottamista esitysvierailujen näyttämönä ja yhteistyötahona, taustoittaa säätiön hallituksen puheenjohtaja Nils Ittonen.

Vuonna 2021 lokakuuhun mennessä säätiö on myöntänyt avustuksia yhteensä 46,9 miljoonaa euroa. Säätiön hallitus kokoontuu tänä vuonna vielä kertaalleen. Kaikki myönnetyt avustukset ovat nähtävissä osoitteessa www.jaes.fi.

Jane ja Aatos Erkon säätiö vastaanottaa hakemuksia ympäri vuoden, joten ennalta määriteltyä haku-aikaa ei ole. Avustuksista päättää säätiön hallitus, joka kokoontuu neljä kertaa vuodessa. Lisätietoja säätiöstä ja hakemisesta osoitteesta www.jaes.fi.

Lisätietoa:

Hanna-Mari Peltomäki, asiamies, Jane ja Aatos Erkon säätiö
hanna-mari.peltomaki@jaes.fi, p. 044\ 513 1069

Jane ja Aatos Erkon säätiön uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat ajankohtaiset kuulumiset sähköpostiisi neljästi vuodessa.

Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tietosuojaselosteen.